31. okt. 2008

Dan reformacije in dan spomina ma mrtve

Danes in jutri sta v Sloveniji dela prosta dneva. Hecno je to - v času bivanja v tujini bolj poglobljeno doživljam referenčne točke slovenske (kulturne) identitete. Danes sta ta dva dneva veliko bolj prisotna v moji misli kot kadarkoli prej. Razmišljam o njiju, medtem ko berem tekst o uspehih in neuspehih NATO - obveznega branja je iz tedna v teden več, še malo pa bom samo bralna mašina.

Dan reformacije. Slovenci smo verjetno edina katoliška država, ki uradno praznujemo dan, ko je Martin Luther na vrata pribil 95 tez; v latinskem jeziku. Če držijo podatki iz spletne strani nemške evangeličanske cerkve, potem je dan reformacije državni praznik v Švici, nekaterih deželah Nemčije, v Sloveniji in v Čilu. Kitajci ga NE praznujejo. Nam je pomembno in prav je tako, saj so Trubar in kompanija pred nekaj manj kot 500 leti gradili to, kar smo.

Dan spomina na mrtve. Prvič, kar pomnim, ne bom ob 14.30 stal ob grobu mojih starih staršev. Maja, saj je ob pol treh vedno, al'?!! Vedno je bila ena izmed sester tista, ki je vedela, kdaj je maša, ati pa mama pa sta vedno imela različne percepcije časa - kdaj je treba iti od doma, da pridemo pravi čas? Pokopališče je oddaljeno uro in pol vožnje. Vedno sem stoično prenašal čas, ko sem poskušal razumeti osebo, ki je govorila v mikrofon(včasih škof, zadnja leta župnik), in neučakano pogledoval na uro. Jutri pa me prvič v moji zgodovini tam ne bo in to obžalujem. Ne vem zakaj, tako je to.

V času pisanja tega prispevka sem na spletnem portalu Youtube poslušal nekaj verzij Zdravljice, da bi si pričaral pluralnost naše himne:
- 'Zdravljica - slovenska himna', 1.22 - verzija za proslave,
- 'Zdravljica by Polde Bibic', 2.11 - nekaj narobe z zvokom, Polde tako samo odpira usta kot recitirajoča žaba,
- 'zdravljica on helij', 0.50 - zajebancija s pomočjo plina, ne priporočam za resne priložnosti,
- 'France Prešeren - Zdravljica', 3.56 - osladen začetek, glasba do 1.35, šele potem recital celotne zdravljice, s slikami, ki naj bi v nas budile patriotske tone - v njih pa strah pred nami,
- 'Zdravljica - Lacni Franz in prijatelji 1987', 4.00 - klasična rokerska izvedba.

Ni komentarjev: